תקצירי הרצאות



כל ההרצאות מלוות במצגות Powerpoint מקוריות עם ציטוטים מן הספרים ומן המחקר, איורים ושרטוטי עזר. ניתן להתאים ולמקד את ההרצאות בהתאם לקהל היעד.

להזמנת הרצאה: אמנון 052-8313317 sodhakesem.hp@gmail.com
 

*נוספה הרצאה חדשה על 'כיסא פנוי' - לתקציר ההרצאה

אבן החכמים - אלכימיה  ואלכימיה ספרותית בהארי פוטר 
מהי בכלל אלכימיה? מה היא אלכימיה ספרותית? מה הקשר להארי פוטר ואיך זה קשור אלינו?  מדע האלכימיה התפשט באירופה בימי הביניים וברעיונותיו השתמשו לא רק אלכימאים במעבדה אלא אף יוצרי מופת כגון שייקספיר, צ'וסר, דנטה וגתה. הקורא המצוי שאינו בקיא ברזי האלכימיה ושימושה בספרות, יופתע לגלות עד כמה נוכחותה מרכזית ותורמת לכוחה של היצירה. המסע האלכימי שהתקיים בהיסטוריה במטרה ליצור 'אבן חכמים' על ידי טיהור ותהליכי שינוי היסודות הפך בספרות למסע אלכימי של הגיבור (והקוראים) לקראת שלמות רוחנית ומוסרית תוך שמירה על התבנית האלכימית של טיהור ותהליכי שינוי. כמו יוצרי העבר, כך גם ג'יי.קיי. רולינג מזמנת לקוראים מסע אישי יוצא דופן יחד עם מסעו של הגיבור לאורך שבעת ספרי הארי פוטר. 
 


עלבונו של סנייפ:
בעקבות המורה לשיקויים

אמיץ, מוכשר, יצירתי, נחוש, אחראי, מסוגל לאהוב ולהביע חרטה ולהשתנות. נקמן, נוטר, ציני, חשדן, מריר, קר רוח ואפל. בודד ועצוב, מיוסר. נאמן ומחויב עד הסוף. מי הוא סוורוס סנייפ? מדוע דמותו מרתקת מיליוני קוראים במשך הקריאה ואחריה ומה תפקידיו ביצירתה של רולינג? ההרצאה תעסוק בנסיך שכמעט וגונב את ההצגה לדמויות המפתח בספרי הארי פוטר.






אירוניה על קצה השרביט 
גמדוני בית, סיפורי ילדים, אהבה, נאמנות ותמימות – אלו כנראה המרכיבים של "הנשק הסודי" של הארי פוטר. וולדמורט, כפי שמציין דמבלדור ב"קינגס-קרוס", לא מכיר ואינו מבין בהם דבר. "הנשק הסודי" של ג'יי.קיי.רולינג כיוצרת מבוסס על מרכיב מרכזי נוסף – האירוניה. בהרצאה נעמוד על מושג האירוניה בספרות וחשיבותה ב'הארי פוטר' תוך הדגמה של סוגים שונים של אירוניה מילולית והיבטים אירוניים ביצירה והקשר ביניהם לבין התוכן ומשמעות היצירה.

    



קסם הוא כוח:
הממסד על פי הארי פוטר
כשמאות מליונים קוראים שוב ושוב ספר רווי סאטירה נוקבת על רשויות החוק והממשל במסווה של "ספר ילדים" תמים, כדאי לבדוק לעומק מה קורה ביצירה המופלאה הזו.  מה אנחנו אמורים לחשוב על ממסד שכולא אנשים ללא משפט, מוציא להורג ללא אפשרות הגנה, בונה בית כלא ששואב את הנשמה והתקווה מאסיריו, מענה ילדים, שולט בעיתונות, מתערב התערבות גסה בחינוך, מפעיל צנזורה ומושפע ישירות מבעלי הון ומעמד? מה זה אומר על תפיסתה של המחברת את הממסד בעולם המוגלגי שלנו? 
בהרצאה הקרובה נבחן על קצה השרביט את "הממסד" כפי שהוא מעוצב בספרי הארי פוטר והפרשנויות שהוצעו בנושא.



השיבה ליער:
הארי פוטר כמעשיה

הארי פוטר הוא ספר שמבלבל את החלוקה המקובלת לז'אנרים.האם זהו ספר הרפתקאות? רומן התבגרות? רומן חניכה? ספר תעלומה בלשי? ספר פנטזיה קלאסי? רומן פנימיה אנגלי? סאטירה חברתית? ברור ששיש בו מכל אלה ומז'אנרים נוספים. הפעם נבחן את יצירתה של רולינג במשקפיים של "מעשיה" (Fairy tale) או בתור "אגדת ילדים" אמנותית . בספרים עצמם מוזכרות מעשיות ילדים לקוסמים שתופסות מקום נכבד בספר השביעי ורולינג טרחה לפרסם גם את "מעשיות בידל הפייטן" כבונוס לסדרה. האם היצירה כולה היא בעלת אופי של מעשיה? מה המוסר השכל של הארי פוטר כמעשיה? מה מרוויחים מהתייחסות כזו? האם ההצלחה של הסדרה קשורה להיותה "המעשיה של המילניום"?

 
קינגס קרוס: 
הנצרות ומוטיב האמונה בהארי פוטר

מה מקום הנצרות בספרים? מה עושה רולינג עם רעיונותיו של ישו ושליחיו ומדוע?
מדוע בכל אחד משבעת הספרים נראה כי הארי פוטר כמעט מת וכמו קם לתחייה?מה משמעות המשפטים החרוטים על המצבות של אמו ואחותו של דמבלדור ושל הוריו של הארי אשר מצוטטים ישירות מן הברית החדשה? מה מסמלים עוף החול, האריה, חד הקרן, האיל ובע"ח חיים נוספים ביצירה? ההרצאה תעמוד על מאפיינים נוצריים עיקריים ומפתיעים בספרים וכיצד הם משרתים את הספר ורעיונותיו המרכזיים. כמו כן נברר מה משמעותם עבור קוראים שאינם נוצריים.





הארי פוטר ואפקט הפלצבו
האם שיקוי המזל הוא אמיתי? האם הנבואה על הארי ווולדמורט היא נבואת אמת? האם אבן האוב באמת מזמנת דמויות מתות? האם זה משנה? ההרצאה תעסוק ברעיון הפלצבו (Placebo )כמוטיב חוזר ומפתיע בספרי "הארי פוטר". דוגמאות מובהקות לפלצבו הן כמובן שיקוי הפליקס פליציס המזויף שנוטל רון וויזלי ומעשיית "מעין המזל הטוב", אך מתברר שיש ביטוי נרחב לרעיון בסצנות נוספות ביצירה. בהרצאה נדון כיצד מבטא אפקט הפלצבו תמות מרכזיות ביצירתה של רולינג בהקשר של דמיון ומציאות, אמונה וכוחה, גוף ונפש ועוד. 




לונה לאבגוד - קרן ירח באפלה

שיער בלונדיני, קול חולמני מתנגן וסהרורי, צעד מרחף, עינים בולטות ובלתי ממצמצות ומבט מופתע. צנוניות כתומות כעגילי אוזניים, שרביט תחוב מעל אוזן שמאל, שרשרת פקקי בירצפת על הצוואר וירחון מהופך ביד. קבלו את לונה לאבגוד הנהדרת שמחממת את ליבנו.נעסוק בדמות האהובה והייחודית של לונה שמופיעה פתאום בספר החמישי ועל תרומתה ליצירה. מה יש בלונה ולמה רולינג היתה חייבת להתאפק עד הספר החמישי כדי להציג אותה לקוראים.





האיש בעל שני הפרצופים – דמויות צל וכפילי  'דופל-גנגרס' בהארי פוטר
זהויות מתחלפות ומיזוג בין ניגודים כמפתח להבנת יצירתה של רולינג. בהרצאה נבחן את התופעה המרתקת של ניגודים ודמויות צל בתוך היצירה – בין דמויות, בתוך דמויות ובהיבטים רבים נוספים. נברר מדוע רוב הדמויות הן חצויות ובעלות טבע כפול ובראשן הארי עצמו על החלק הסלית'ריני שבתוכו.  נבחן את תופעה גם בהשוואה ליצירות קלאסיות כגון "המקרה המוזר של דוקטור ג'קיל ומר הייד" ו"תמונותו של דורייאן גריי".

 

 

הארי פוטר והבחירה הגורלית
על הבחירה החופשית, הבחירה המוסרית והאחריות הנובעת מהן ביצירתה המרתקת של ג'יי.קיי. רולינג. הבחירה כנושא מרכזי ומורכב השזור בארבעת אלפים עמודי הספרים המופלאים של 'הארי פוטר'. בהרצאה נבחן כיצד מתייחסת היצירה אל הבחירות והיכולות, הגורל והרצון החופשי, הגורמים הפנימיים והגורמים החיצוניים בחיי גיבורי הסיפור ובחיי הקוראים. נבחן כיצד מעמיקים הספרים במשפטי המפתח של דמבלדור על בחירה מול יכולות, נסיבות  מול החלטות והכרעה בין הנכון לבין הקל.




כי במקום אשר אוצרכם בו, שם יהיה גם לבבכם
בספר השביעי אנו נתקלים במשפט סתום לכאורה החקוק על קברן של אמו ושל אחותו של דמבלדור (כותרת ההרצאה). זהו ציטוט ישיר של פסוק מדברי ישו  מתוך 'הדרשה על ההר', כפי שהם מופיעים בברית החדשה (מתי ו', 21). המשפט אינו זוכה לפירוש ישיר מצד הדמויות בספר ולכאורה איננו משחק תפקיד מרכזי בסדרה. למעשה מדובר ברמז רב חשיבות של דמבלדור עבור הגיבורים ושל ג'יי.קיי רולינג עבור הקוראים. בריאיון עמה קבעה הסופרת כי ציטוט זה כמעט מתמצת את סדרת הספרים כולה. ההרצאה תדגים ותבסס קביעה זו, תוך נגיעה במהות העולם הרולינגי, ותעסוק בהתכתבות של הארי פוטר עם ספרי הברית החדשה.




האות האפל: בין הנאציזם והפשיזם לספרי הארי פוטר
לאורך הספרים זיהו רבים מהקוראים רמיזות לאירועים היסטוריים מן המאה ה-20 ועיסוק באידיאלוגיות גזעניות ולאומניות ובמשטרים טוטליטריים. קריאה זהירה חושפת אנלוגיות רבות גלויות וסמויות לאירועי ההיסטוריה הרבה מעבר לאנלוגיה בין וולדמורט ותפיסתו לתורות הגזע ולשליטים כהיטלר. נדון בכוחה של הספרות להתמודדות עם אידיאולוגיה וסכנותיה, התנגדות לשלטון עריצות, שאלת המטרות והאמצעים ועוד. 

 דרך דלת הסתרים: תבניות ותכנון בהארי פוטר 
כיצד בראה לנו המחברת עולם כה מוחשי ומה עומד מאחוריו?  רולינג טענה בראיון אחרי הספר הרביעי:  "אני אוהבת לקרוא ספר שבו מרגישים שהסופר יודע הכל. אולי לא מספרים לי הכל, אבל ישנו הביטחון שהסופר יודע הכל."  נבחן כיצד תכנון חסר תקדים ותבניות חוזרות בספרים תורמים להפיכתם לאהובים כל כך ולמופת ספרותי.  גם קוראים ותיקים יופתעו מנקודת המבט החדשה על היצירה וירצו לחזור ולקרוא שוב ולזהות את התבניות ופירות התכנון המוקפד. 
 

תיקון מספר 24 לחוק החינוך:
חינוך והוראה בהארי פוטר
מורה לשעבר כתבה יצירת מופת
שמתרחשת בבית הספר וכל גיבוריה תלמידים ומורים. מה עולה מהספרים לגבי חינוך, הוראה ולמידה? מה בין ביה"ס הוגוורטס למערכת החינוך הרווחת כיום? מדוע הצעדים הראשונים של וולדמורט בשלטון הם מינוי אנשים מטעמו לניהול בית הספר וחקיקת חוק חינוך חובה? נבחן סוגים שונים של מורים ודמויות חינוכיות בספרים ונבדוק את 'גבולות הקסם' ביחס לחינוך והוראה.

למעגל אין התחלה או סוף:
זמן בהארי פוטר

במחלקת המסתורין שבמשרד הקסמים מתוארים שבעה אולמות מחקר, המקבילים לנושאים מרכזיים בספרי הארי פוטר. לצד אולמות האהבה, המוות, הגורל, הבינה האנושית, הבחירה, והמרחב, נמצא גם אולם הזמן המפורסם. בהרצאה נתהה על האופן שבו מעוצב ה"זמן" בעולמו של הארי פוטר ובמשמעותו של הזמן. זאת, תוך דיון במונחים היווניים "כרונוס" ו"קאירוס" המתארים סוגים שונים של זמן ובאופן שבו הם משולבים בספרים.



 
הצלקת :  מוטיב חוזר בהארי פוטר
לא מעט גיבורים בספרות ובמיתולוגיות סובלים מפגם גופני שמייחד אותם ונקשר גם לכוחם וגדולתם.מה משמעותה של צלקת הברק על מצחו של הארי פוטר שנוצרה מקללה שלא משאירה צלקות? כיצד מתפתחת הצלקת לאורך היצירה ונקשרת לעלילה המרכזית? בהרצאה נבחן את הצלקת של הארי וצלקות בכלל ביצירתה של ג'יי.קיי רולינג כמוטיב חוזר.


מעשה בשלושה אחים:
בין טקסטואליות בהארי פוטר

מפגש עם מגוון יצירות שהשפיעו על ג'יי. קיי רולינג ויוצרים מן העבר שעמן היא "מתכתבת". הרצאה שעוסקת בתופעת ה"בין טקסטואליות" תוך הדגמות מפתיעות להשאלה והתייחסות מורכבת של היצירה אל יצירות קלאסיות החל מהטרגדיות היווניות לפני 2300 שנה, התנ"ך והברית החדשה, דרך ימי הביניים והרנסנס ועד יצירות מודרניות מרכזיות.




 צפוי ובלתי צפוי:
רמזים מטרימים בהארי פוטר .
לעולם נופתע שוב ושוב גם אחרי 4,000 עמודים קסומים וקריאות חוזרות של הספרים ונגלה עוד ועוד רמזים מקדימים שנשתלו מראש על ידי המחברת הידועה בתכנון המוקפד. נבחן סוגים שונים ומתוחכמים של רמזים מטרימים אינם רק בגדר משחק חידה לקורא אלא מכשיר חשוב לעלילה ולהעברת מסרים ונושאים ביצירה. גם הקוראים הותיקים יופתעו ממה שתמיד היה שם מראש והמוח פספס בקריאה ולפעמים גם בקריאה החוזרת.
 

 הכתובת על הקיר:
סוד ההטעיה הנרטיבית בהארי פוטר
בכל אחד מן הספרים אנו חושדים באנשים הלא נכונים ומשתכנעים במה שמתברר להפתעתנו כטעות. המספר מצליח להטעות אותנו לא רק ביחס לעלילה ופתרון החידות הבלשיות אלא בהיבטים של דעות קדומות, שיפוט פזיז והסקת מסקנות מסוכנות על בסיס מידע חלקי ובלתי חף מאינטרסים של המקורות. רולינג שכללה את ההטעיה בנרטיב והפכה אותה לסימן היכר מרכזי ומכשיר להעברת רעיונות מרכזיים בספריה. בהרצאה נגלה את סודות התחבולה של הכוונה מטעה באופן הסיפור ונעמוד על יתרונותיה. 

הוגוורטס, תולדות:
היסטוריה בהארי פוטר

דמותו המגוחכת והקריקטורית של פרופסור בינס בתור מורה להיסטוריה לא תצליח לבלבל אותנו לאור המשקל העצום שרולינג מקדישה לעיסוק בהיסטוריה, בזכרון ובעבר. בהרצאה נבחן את האופן בו העבר מסופר והאפשרויות להתייחס אל ההסטוריה ולפרשה. זוהי הרצאה על הקשר בין היסטוריה לאמת, בין מה שקרה ומה שקורה בעולם הקוסמים ובעולמנו.

דראקו מאלפוי - נבל או מושפל?
האם דראקו מאלפוי נבל או מושפל? אולי שניהם? כיצד אנחנו מרגישים כלפי אותו אחד שמתייחס בזלזול, אנוכיות, יהירות ורוע לב לרוב הסובבים אותו ולא מהסס לפגוע ולדרוס כל דבר וכל אחד כדי להשיג מטרותיו? כיצד משתנה תחושתנו כשאנו נפגשים עם נסיבות חייו של דראקו. מדוע עוצמת הרגשות שלנו חזקה כלכך כלפי מאלפוי?  נעבור מסע בעקבות דמות מפתח עגולה ומורכבת שנוגעת בקוראים בעוצמות ולא משאירה אף אחד אדיש לה. 


 שבעת הפוטרים: קשרים סמויים ותבניות בין שבעת ספרי הארי פוטר.

הרצאה בעקבות תבניות וקשרים סמויים בין שבעת ספרי הארי פוטר. התכנון המוקפד וחסר התקדים של מחברת הספרים זוכה להערכה מחודשת לאור מחקרים עדכניים המעידים על חיבורים מפתיעים ומאירי עיניים בין הספרים ובתוך כל ספר.

האם ייתכן שהספרים והפרקים בסדרה מתייחסים זה אל זה במבנה כיאסטי וטבעתי, בדומה לתבניות בתנ"ך ובברית החדשה?

האם כל פרק בכל ספר של הארי פוטר עומד מול פרק אחר ומתייחס אליו?

מדוע לכתוב במבנה כזה, ואיך לא
שמנו לב לכך עד עכשיו? גם קוראים ותיקים יופתעו וייהנו מהדוגמאות הרבות, המזמנות קריאה חדשה ופורה של הספרים.


 


 הילד שנשאר בחיינו - בעקבות דמותו של הארי פוטר
הוא לא חכם כמו הרמיוני,  לא מצחיק כמו רון, לא צנוע כמו נוויל,  לא טהור כמו דובי. לפעמים הוא אפילו יהיר ויש לו יחס מעט רופף לחוקים. בהרצאה נבחן כיצד דמותו של הארי מעוצבת ברגישות ותכנון מעמיקים, נתהה כיצד היא מעוררת אצלנו חיבור רגשי ומעבירה גם אותנו מסע התבגרות אישי. למרות שיש דמויות צבעוניות ומרתקות ממנו, הארי נותר, לא במקרה, הדמות החשובה והמשפיעה ביותר בסדרה.
 

"אור האלוהים מאיר מתוך כל נשמה" – בעקבות דמותה של קריסטל ווידון


ספרה החדש של ג'יי קיי רולינג, "כיסא פנוי", הוא מלאכת מחשבת אשר בדומה ליצירות ספרות גדולות מן העבר מצריכה "התרגלות", קריאה חוזרת והתעמקות. ההרצאה מתמקדת בדמותה של קריסטל ווידון ומציגה את תפקידה בהעברת נושאי העומק של הרומן. נראה כיצד קריסטל מהווה חוליה מקשרת בין הגיבור הסיקי המוזכר לא אחת ביצירה לבין דמותו של בארי פיירבראדר המנוח וכיצד באות לידי ביטוי תמות מוכרות של רולינג מ'הארי פוטר'.
 

  *הרצאה חדשה על 'כיסא פנוי' - רומן המבוגרים של רולינג*







בקרוב יעודכנו הרצאות נוספות הנמצאות בתהליכי הכנה... 

לא יודעים מה לבחור? הכל נראה מעניין? רוצים לשלב בין נושאים? להתאים לקהל ספציפי?    
צרו קשר לייעוץ והזמנה: אמנון 052-8313317 sodhakesem.hp@gmail.com